Sportlovsläger 2024

Barnallergiåret

Solen, backen & miniskoter i mörkret

I år hade vi tur med vädret under våra tre skiddagar i backen!

Lägret startade upp med informationskväll och presentation av deltagarna och lägerledare vid Södergården, sen åkte vi till den första gemensamma aktiviteten: miniskoter med Åre Explore i mörkret i Brattlandområdet. Mycket spännande och roligt för barnen som körde i inhägnat område.

Kanonbra föreläsning med Solveig Röisgård, Barnallergolog

Vi utbildar oss också under lägret med olika föreläsningar i år med föreläsare på plats från Östersunds Sjukhus och det blev en mycket intressant föreläsning, vi bjöd även in medlemmar som bor i närområdet. Solveig föreläste om ”Den atopiska matchen” och deras sätt att jobba på barnmottagningen i Östersund.

Senare i veckan föreläste även vår ombudsman Anette Torvidsson Eriksson om föreningslivet och vikten att förbund och föreningar finns, har aktiviteter och påverkar i samhället för våra medlemmar. Uppmaning att alla ska värva en ny medlem under året. Vi behöver bli fler!

Solveig Röisgård, Barnallergolog Östersunds Sjukhus

Allergivänlig nöt- och jordnötsfri bio och bad

Vi fortsatte med roliga och allergianpassade aktiviteter för barnen som nöt- och jordnötsfri bio i Järpen och äventyrsbad på Holiday Club. Tack till Lars och Eva-Irene Hed, styrelsen för biokväll!

Lägret firade föreningen, 10 år

Med trerättersmiddag, findukat bord och karamellkokning. Anette med familj stod för förrätt med plock och Stina från Långbergs gård fixade goda fördrinkar, varmrätt och efterrätt – allt allergisäkert – och gott!

Goda sura fördrinkar med allergivänligt godis från Godis för alla!
Mingelplock
Bordet är dukat för gemenskap och glädje.
Vi firar Region Mellannorrland 10 år!
Allergisäker och god middag med kocken Stina från Långbergs Gård

Karamellkokning

Alla barn fick vara med och koka allergisäkra karameller som avslutningsaktivitet. Så roligt!!!

Nästa år kör vi Påsklovsläger!

Hoppas din familj vill följa med då….
Varmt Välkomna att delta.
En vecka med gemenskap, ny energi och ökad livskvalitet!!!
Hälsar
Astma och Allergiföreningen Region Mellannorrland