Ny Pollenrapport

Pollenallergi är påfrestande att leva med!

Pollenallergi kan innebära allergisymtom från februari till september från olika pollen och timotej. Alltså en långdragen allergiperiod under året för många. Våra regioner: Region Gävleborg, Region Västernorrland och Region Jämtland Härjedalen är bland de sämsta på att ge och erbjuda allergivaccination. Läs nedan pollenrapporten och vad vi önskar för förändring i vården.

Ny rapport: Stora orättvisor i pollenvården

Antal patienter per 10 000 invånare med pågående allergivaccination 2023. I siffran ingår utöver pollen en liten andel vaccinationer mot kvalster, hund, katt, bi och geting.

Våren och sommaren är en tuff tid för landets tre miljoner pollenallergiker. De flesta blir hjälpta av receptfria läkemedel, medan de som drabbas värst ibland plågas under flera månader. Men det är var i landet du bor som avgör om du kan få allergivaccination, visar en ny kartläggning.

Den som har så svår pollenallergi att vanliga allergimediciner inte hjälper kan bli bättre av det som kallas allergen immunterapi, eller allergivaccination. Men tillgången till behandlingen skiljer sig stort mellan olika delar av landet.

I region Halland – som ligger i topp – fick 50 av 10 000 invånare vaccinbehandling under 2023. Det kan jämföras Norrbotten, som är absolut sämst i klassen. Där fick bara 7 av 10 000 invånare samma behandling.

– Det här resultatet är under all kritik. För de svårast drabbade är pollenallergi direkt funktionsnedsättande. Jag har mött unga som inte orkar gå till skolan eller som tycker det är genant att hela tiden se ut som att de har gråtit, och vuxna som inte fungerar på sina jobb, säger Karin Neuhaus, generalsekreterare på Astma- och Allergiförbundet.

Löfte om jämlik vård

I Sverige ska vården enligt lag vara vara jämlik. Det innebär att du ska erbjudas lika god vård oavsett kön, ålder, social status och bostadsort, menar Karin Neuhaus.

Varför det ser ut som det gör i Norrbotten kan du läsa i artikeln Allergivaccination – stora orättvisor över landet i vår medlemstidning Allergia. Dessutom listar region Halland tre framgångsfaktorer till varför de lyckats så bra.

Kartläggningen bygger på siffror från Socialstyrelsen och ALK och ingår i en ny rapport om pollenallergi, som vi på Astma- och Allergiförbundet släpper i dag. Den innehåller fakta, tips och intervjuer med forskare och barn som lever med pollenallergi.

Vi påverkar för bättre allergivård i hela vår region!

Genom kontakt och samarbete samt insändare påverkar vi för en bättre och uppdaterad allergivård i hela vår region.

Till toppen av sidan