Allergiombudsutbildning 7 nov

En dag om Matallergi Arrangör:
Astma och Allergiföreningen Region Mellannorrland
Målgrupp: Förskolor & skolor inkl. kostpersonal och skolsköterskor

Anmälan

Anmälan senast den 20 okt. till ombudsman Anette Torvidsson Eriksson: regionmellannorrland@gmail.com eller via telefon: 072- 245 01 95., vardagar 8.00-12.00.

Uppge följande i anmälan: namn, arbetstitel, skola, kommun och mejl/telefonnr.

Dina uppgifter kommer att sparas i en lista för allergiombud i vår regionförening, meddela oss om du vill plockas bort från listan.

Deltagandet är även i år gratis och utbildningsdagen sker digitalt genom zoom.

Utbildningen riktar sig till dig som bor/arbetar i Gävleborg, Västernorrland, Jämtland eller Härjedalen. Vi ser helst att flera personer från varje förskola/skola deltar för kunskapsbehovet är stort. Rapporter visar stora brister på kunskap och missad inkludering för barn med allergisjukdom i förskola/skola. Det vill vi ändra på tillsammans med er.

Få kunskap genom utbildning som ger öka livskvalitet och inkludering för barn med allergisjukdom

Många barn/ungdomar lever med födoämnesallergier och överkänslighet , vi ger er en möjlighet att ta del av kunskap som behövs för inkludering, anpassning och ökad säkerhet i förskola och skola. Ni kommer att få mer kunskap så att din arbetsplats blir säkrare för barn med matallergi, följden blir också ökad livskvalitet för barn och ungdom med allergisjukdom. Även ny forskning och nya rapporter inom området lyfts under dagen.

Matallergi är temat under årets Allergiombudsutbildning

Alla förskolor/skolor bör ha minst ett Allergiombud och årligen utföra Allergirond. Astma- och Allergi är den vanligaste förekommande funktionsnedsättningen bland barn och unga.

I dag har ungefär var tredje elev någon form av allergisjukdom och antalet barn med läkardiagnosticerad astma har ökat från sex till nio procent. Trots att många barn har besvär så visar utredningar att många skolor och förskolor saknar ett generellt, förebyggande allergiarbete. I stället fokuseras arbetet ofta på enskilda barn med redan konstaterade svåra besvär och då ofta med särlösningar som pekar ut barnet. (Källa: Astma och Allergiförbundets hemsida).

Socialstyrelsen rapport
”Det finns en rad brister i skolor och förskolor när det gäller inomhusmiljö, utomhusmiljö och anpassning av mat och undervisning. Många lokaler uppfyller inte de regler som finns för inomhusmiljön, till exempel när det gäller ventilation, fuktskador och städning. Rutinerna för att servera anpassad kost brister ibland och återkommande måste barn och ungdomar söka akut hälso- och sjukvård efter att de serverats mat de inte tål. Rutinerna för kommunikation mellan skolan och barn och föräldrar behöver också utvecklas.”

Bristande kunskap leder till brister i planering som i sin tur leder till att alla inte kan delta i skolans aktiviteter och då uppstår utanförskap. Allergiombud, Allergironden och ökad kunskap om astma/allergi på skolan gör skolan säkrare och bidrar till inkludering. Alla elever och lärare får ta del av en bättre arbetsmiljö om skolan genomför Allergirond se länk:

Astma och Allergi syns inte men diagnoserna innebär för vissa barn stora handikapp i vardagen och risk för svår livshotande allergisk reaktion.  Viktigaste kunskapen vi vill sprida är vad man gör vid akuta situationer som vid anafylaxi. http://www.medeca.se/anafylaxi/anafylaktisk-chock

Hur kan Er skola hjälpa elever med astma och allergi?

– Genom att ha minst ett Allergiombud per skola och årligen utföra Allergironden.

– Utbilda Allergiombuden/era anställda så de får rätt verktyg och ökad kunskap för inkludering på lika villkor/säkrare skola

Allergironden är en digital checklista som Astma- och Allergiförbundet tagit fram. Den kan hjälpa er förskola/skola att upptäcka och åtgärda risker för barn och elever med allergi. Använd gärna allergironden i ert återkommande arbete för en bättre arbetsmiljö.

Allergiska barn och ungdomar blir ofta bortglömda i planeringsstadiet, vid ”fika” eller aktiviter som sker utanför skolans väggar, det vill vi ge er kunskap att kunna ändra på. Förbyggande åtgärder som ökar barns inkludering.

Allergiombud på en förskola/skola kan vara skolsköterskan, förskolelärare/lärare, annan anställd eller förälder. Rektorn har ansvaret att skolan ska vara anpassad för alla. Men många behöver kunskapen vi delar med oss för att de ske en förbättring.

Årets program är under uppbyggnad men temat är: Matallergi
En utbildningsdag om matallergi med olika föreläsare. Det är många som behöver den kunskapen inom förskola/skola för att arbeta i förebyggande syfte för inkludering och för en säker skoltid för de allergiska barnen. Utbildningsdagen ger kunskap din förskola/skola behöver. Var med och öka livskvalitén för barn med allergisjukdom.

Allergiombudsutbildning, digitalt den 7 november 2023 kl. 8.30–12.30
Se info i inbjudan om hur din förskola/skola anmäler ett eller helst flera deltagare/allergiombud

Vi önskar er Varmt Välkomna till en intressant och givande utbildningsdag!
Åse Jonsson, ordförande
Anette Torvidsson Eriksson, ombudsman