Årets Allergiombud 2023

Ingela Eklund, förskollärare, Villan, Bollnäs kommun

Bakgrund till priset:
Regionföreningen har skapat en årlig utbildningsdag för förskolor och skolor för att sprida kunskap om astma och allergi, arbeta för att barn med allergisjukdom ska inkluderas och för att livskvalitén ska öka. Utbildningsdagen arrangeras digitalt med föreläsningar i början på november varje år, sist med ett 80-tal deltagare från Gävleborg, Jämtland Härjedalen och Västernorrlans läns skolor/förskolor där allergiombud, skolsjuksköterskor, förskollärare, lärare, rektorer osv. deltog.

De som efter utbildningsdagen genomfört Allergironden på sin arbetsplats deltar i tävlingen att bli Årets Allergiombud. Det är tredje året som vi uppmärksammar och delar ut priset. Priset består av Diplom och en weekend på Södergården, Åre.

Vinnare av Årets Allergiombud 2023 går till förskolläraren Ingela Eklund!
Astma och Allergiföreningen Region Mellannorrlands ombudsman Anette Torvidsson Eriksson intervjuade årets vinnare.

Berätta om varför du tycker att Allergironden är viktig att utföra varje år?

Allergironden är viktig att göra för att säkerställa att barn och pedagoger har en bra arbetsmiljö.

Vilka anpassningsbehov är viktigast att se över inom förskola/skola?

Jag tänker så här att gör man allergironden där man bla ser över ventilationer, att det inte finns allergiframkallande växter, att städbarheten är bra osv. Så har man en bra grund att utgå ifrån vad gäller vilka anpassningar man behöver göra. Alla barn har rätt till en trygg och säker miljö. Sedan får man göra anpassningar utifrån varje enskilt barn och dess behov. Men har man en så retningsfri miljö som möjligt och bra rutiner så har man kommit långt.

Berätta gärna om er lågriskavdelning och vad den har gjort för barn med astma och allergisjukdom?

Hos oss får barnen en likvärdig pedagogisk verksamhet som på andra förskolor, men i en retningsfri miljö. Att få vistas i en retningsfri miljö gynnar ju alla barn men då framförallt barn med astma och allergi. De barn som går hos oss och anställd personal får ej ha pälsdjur hemma, får ej använda parfymerade produkter och de måste komma från rökfria hem. Vi har också haft färre barn i barngruppen då de flesta barn är extra infektionskänsliga. Vi har haft barn på vår avdelning som flyttat till oss från en ”vanlig” avdelning för att de var sjuka hela tiden. Från dag 1 här så har de varit friska. Trots att vi har barn som är extra infektionskänsliga så har vi väldigt friska barn hos oss. Detta beror så klart på att vi har färre barn i barngruppen plus att vi är extra noga med städ av leksaker och vid sjukdomar att barnen är hemma en extra dag så de är riktigt friska innan de kommer tillbaka till förskolan.

Vi byter inne och utekläder på barn och personal för att inte dra in pollen och smuts i våra lokaler. Vi har ventilation som är på dygnet runt och filter som byts oftare än på andra avdelningar. Vi vädrar inte under pollen säsong. Vi har ett städschema där vi städar leksaker, material, möbler, varje vecka, varannan vecka, varje månad samt termins städning. Vi medicinerar barnen förebyggande, akut och eftervårdande.

Vi har ett nära samarbete med vårdnadshavare. Vi ringer hellre en gång för mycket än en gång för lite för att diskutera t.ex. hur vi ska medicinera, för att ha en dialog kring planering av aktivitet så vi säkerställer innan att det fungerar för alla barn.

Vi är noga med att vid t.ex. en allergisk reaktion göra tillbud, samt tillsammans med vårdnadshavarna gå igenom våra rutiner och kolla av med köket för att förebygga att det inte händer igen. Med yngre barn är det ju också vanligt att de kan dyka upp nya allergier eller att man inte har blivit riktigt utredd än. Då är de viktigt att vi dokumenterar t. ex. vad exakt har barnet ätit både hemma och på förskolan för att det ska underlätta kartläggningen av barnets allergi.

Att inkludera är viktigt tycker vi som förening? På vilket sätt arbetar ni inkluderande – har du några tips till andra förskolor?

I vår läroplan står det att vi ska inkludera alla barn. Viktigt att man har ett konsekvens tänk.
När man t.ex. ska planera för en aktivitet SKA man INNAN tänka kan alla barn delta?
Man behöver hela tiden se över sin verksamhet för att se om alla barn verkligen är inkluderade. Vi strävar efterlikvärdighet. Ska vi t.ex. äta glass ska det vara isglass till alla.
Äter vi pannkaka ska det vara en likvärdig pannkaka till alla!

Hur känns det att bli utsedd till Årets Allergiombud, 2023?

Jag blev väldigt glad och hedrad. Vi gör ju detta för att göra skillnad för barn med astma och allergi.

Förälder till barn som gått på Villan där Ingela arbetar är tacksam och berättar:

Om att ha tillgång till Allergiförskola

När mitt första barn skulle börja förskolan var jag väldigt orolig för hur han skulle klara av det utan allergiska reaktioner. Jag trodde inte att jag skulle kunna fortsätta att studera på heltid för jag trodde inte att det fanns en verksamhet som kunde ta hand om ett barn med så många allergier på ett säkert sätt. På Barnmottagningen fick vi tips om allergiavdelningen Villan. Vi åkte på besök och efter besöket kände vi oss mycket säkrare. Det skulle visa sig att vi hade rätt. Under 5 års förskola så fick mitt barn två reaktioner på förskolan, den ena på en tidigare okänd allergi och den andra i samband med att de åt tillsammans med övriga förskoleavdelningar. Under de här åren har vi fått hjälp att skriva matdagböcker, fått tips och råd om allergier och t.o.m. fått hjälp i våra kontakter med vården. Personalen på Villan har alltid hjälpt vårt barn att lyckas på alla sätt, allt från sociala kontakter till att ha en säker vardag utan allergiska reaktioner. Utan dom hade jag aldrig vågat steget att läsa min utbildning utan blivit hemma med vår son. Steget över till skolan blev stort och delvis svårt och oroligt efter att ha haft så många anpassningar för att säkerställa att inga reaktioner uppkom och det var först då jag verkligen insåg vilken otroligt stor betydelse Villan haft för oss alla.”

Om Ingela Eklund Årets Allergiombud
Ingela var den i personalen som först mötte upp mitt barn och han tog emot henne med öppna armar. Hon har hjälpt oss med kunskap om korsallergier, kontaminering och varit en stor tillgång för oss föräldrar. Hon har varit ett bollplank och ett stöd även under vårt barns utredning i vården. Hon är den sortens eldsjäl som tom följde med mig till läkaren på sin lediga dag. Den kunskap och det engagemang som bidragit med till Villan är helt fantastiskt”

Nästa Allergiombudsutbildning den 7 november

Astma och Allergiföreningen Region Mellannorrland hoppas att många förskolor och skolor utför Allergirond för det gynnar alla och välkomnar skolanställda till en ny utbildningsdag med intressanta och viktiga föreläsningar den 7 november, anmäl intresse att delta till regionmellannorrland@gmail.com och åter igen stort grattis till Årets Allergiombud, Ingela Eklund! Du är en förebild för andra med din kunskap och erfarenhet.