Allergiombudsutbildning

Varje år i november arrangerar vi en utbildningsdag för skolpersonal och allergiombud. Rektor, skolsjuksköterska, förskolelärare eller lärare alla varmt välkommen att ta del av kunskap för att bli en mer inkluderande förskola/skola för barn med allergisjukdom.

Forskning visar att barn med allergi har mindre livskvalitet än andra barn. Kunskap om livet med allergisjukdom till övriga samhället kan bidra till högre livskvalitet för våra allergiska barn. Vi vill med dessa utbildningsdagar öka kunskapen om astma och allergi samt påverka för att förskola och skola ska arbeta förebyggande för inkludering och helst inte anpassa för enstaka barn så de blir utpekade.

Under utbildningsdagen får deltagarna ta del av föreläsningar och fakta om allergier samt astma. De får underlag som ex. checklista för att planera skolresor, utflykter osv vad man bör tänka på för inkludera barn i verksamheten i första steget.

Vi arbetar positivt och gärna i samarbete med förskola och skolor. Tveka aldrig att kontakta oss som stöd i ert arbete för att höja kunskapen på er arbetsplats och kommun. Vi är er samarbetspartner som behövs för en säker och inkluderande skola.

Allergireaktion

Hur hanterar man en svår allergisk reaktion? Vilka symtom uppstår vid en anafylaxi? Hur fungerar en adrenalinspruta?
Hur kan man ge stöd till ett barn med svår allergisk astma som blir sjuk av skolmiljön? Vi ger dig informationen du behöver för en säkrare förskola och skola, ända upp till högskola. Att ha denna kunskap som lärare innebär en trygghet både för dig som arbetar med barn samt föräldrar och barnet som lever med livshotande allergi. Kontakta vår ombudsman om din skola behöver föreläsning om allergi, astma eller livshotande allergier.

Årets Allergiombud

Du som gör allergironden på din förskola eller skola kan vinna en weekend på Södergården för två personer. När du gjort allergironden, som du kan läsa mer om i länken nedan, mejlar du till regionmellannorrland@gmail.com ditt namn, datum och skolans namn och ort så deltar du i utlottningen. Vi drar en årlig vinnare i juni månad och du bokar själv ditt boende på Södergården i Åre. För att delta i tävlingen måste du bo i Gävleborg, Jämtland eller Västernorrland.

Vinnare av Årets Allergiombud, 2021

Blev Wictoria Kastemyr, lärare i Ovanåkers kommun
Tack Wictoria för din viktiga insats som allergiombud och för att du årligen gör allergironden

Vinnare av Årets Allergiombud 2022

Blev Sanna Zwhalen, förskollärare på Skogsglänta, Ragunda kommun.
Tack Sanna för din viktiga insats som allergiombud och för att du genom allergironden skapar en bättre och säkrare miljö för barn med allergisjukdom på din arbetsplats.

Vinnare av Årets Allergiombud 2023

Blev Ingela Eklund, förskollärare, Bollnäs kommun
Tack Ingela för din kunskap, förebyggande arbete och inkludering samt att du årligen utför Allergironden

Publicerad den: 31 januari 2022