Ombudsman

Anette Torvidsson Eriksson

Kort om mig

Positiv, tacksam och driven.
Bor med min man i Alfta, Hälsingland. Har två vuxna barn och är en lycklig farmor till vårt första barnbarn. Gillar att se nya platser och röra mig i naturen, gärna i vårt fantastiskt vackra land med kameran redo för att föreviga upplevelserna. Fricampa med husbilen är en favorit och bidrar till ökad livskvalitet. Älskar sol, hav och bad. Gör fotoböcker och tycker om att inreda hemmet samt att laga god allergivänlig mat till familjen och att umgås med vänner.

Erfarenhet och Kunskap

I vår familj har alla allergier i olika grad. Min dotter och jag lever med astma och svåra livshotande allergier som ser helt olika ut både vilka allergener vi reagerar på samt hur de tillkom. Min erfarenhet och bakgrund i livet samt stora intresse att lära mig mer och hålla mig uppdaterad har gjort att jag besitter stor kunskap om astma och allergi. Jag har även lång erfarenhet av att leva med allergisjukdom, vilka problem som uppstår och hur man kan lösa dem genom att samtala och samarbeta för en bra lösning.

Jag brinner för att hjälpa andra så att vi som lever med allergisjukdom får en högre livskvalitet. Vi behöver en jämlik allergivård i vårt land, skolan behöver kunskap för att elever med allergisjukdom ska bli inkluderad från start samt ett tillgängligt samhälle där alla är lika värda. Vi arbetar därför med att erbjuda utbildningar, föreläsningar samt håller olika möten med beslutsfattare där vi ger fakta och kunskap för att kunna påverka och skapa förståelse för hur livet med ett icke synligt funktionshinder kan se ut samt vilka vårdinsatser vi behöver.

Gemenskap är ett viktigt ord i ett förbund. Vi i föreningen region mellannorrland skapar gemenskap genom läger, aktiviteter och att vara aktiv med andra som har samma intresse och mål.

Bästa arbetsveckan

Min allra bästa arbetsvecka på året är när vi har sportlov- alt. påsklovsläger vid Södergården i Åre som är Astma och Allergiförbundets vandrarhem. Vandrarhemmet som är allergianpassat. Då får jag umgås och träffa våra små medlemmar tillsammans med föräldrarna. Jag får ny energi och det ger en mening med arbetet. Lycka är när man får höra att ”lägret har skapat roliga minnen för livet” samt att barnen längtar till nästa läger redan på hemresan. Där och då får alla vara en i mängden och kan delta på samma villkor.

Mina uppdrag

Astma och KOL processrådet i Region Gävleborg
Opionionpolitiskt nätverk (f.d. Vårdnätverket), Astma och Allergiförbundet
Representant för Region Mellannorrland i Funktionsrätt Gävleborg
Centrala samverkansrådet i Region Gävleborg

Sekreterare i Astma och Allergiföreningen i Ovanåker /ideellt arbete

Grundare och moderator för Astma och Allergiföräldragruppen, Facebook
med 3 720 st. medlemmar
Grundare och moderator för Diagnos Jordnötsallergi, Facebook
med 1 100 st. medlemmar
Grundare och moderator för Diagnos Latexallergi, Facebook

Målbild och Framtidsvision

En allergivård som är jämlik och uppfyller våra medlemmars behov.
Ett samhälle där vi med allergisjukdom är inkluderad och får ett bra bemötande.
Ett samhälle med god kunskap om astma och allergi.
Att våra medlemmar får en högre livskvalitet genom vår arbetsinsats.
Att samarbeta med Astma och Allergiförbundet, andra föreningar, Funktionsrätt och övriga kontakter för att nå våra framtidsmål.
Att vara till stöd för den enskilde medlemmen och våra lokala föreningar.
Att bidra till inkludering och gemenskap för personer med allergisjukdom.
Att göra ett icke synligt funktionshinder synligt.
Att göra arbetet meningsfullt och ha roligt på vägen fram till vi når våra olika delmål.

Du når mig på telefontid, vardagar 8-12, 072- 245 01 95
Mejl: regionmellannorrland@gmail.com

Du som är eller vill bli medlem är viktig för oss.
Hör av dig gärna med input, förslag vad vi behöver fokusera på eller om du bill bli delaktig i vårt föreningsarbete.
Vi är en ”levande” och aktiv förening där vi har roligt och är måna om varandra.

Varmt välkommen att ta kontakt!

Publicerad den: 14 januari 2022

Uppdaterad den: 23 april 2024